tisdag 24 januari 2012

101 saker att göra 2012

Här kommer en lista med 101 saker jag vill/skall göra 2012. Jag skrev en liknande lista för 2010 men på något sett blev jag ganska stressad av den. Framåt sommaren så började saker från min lista att hända utan att jag arrangerade det själv. Listan består av en blandning av saker jag vill göra, borde göra (utmaningar), saker som är realistiska att sätta igång i detta nu blandat med det som kräver lite mer samt det som bidrar med lite extra gnistor i tillvaron. Inspiration till att göra en sådan här lista har jag fatt härifrån.  Jag kan inte minnas hur jag hittade den bloggen, men jag tycker att den är mysig. Ett halvår senare skrev hon att hon hade gjort 2/3 av sin lista redan varpå hon skrev en ny:

"In review of 2008, did it occur to you that there are so many things, large and small, that you’ve always wanted to accomplish or experience, but haven’t acted on them yet? It sure reminded me, and I realized all we have is the present moment. I want to fill up my present moments, including this one, with activities, memories, and ways of being/growing, that I can reflect on come January 1st, 2010, and say, “Hot damn! That was a remarkable year!” I have such a lust for life and a powerful desire to feel alive. Every day is an adventure, and I want to milk life for what it has to offer me, while discovering what I have to offer it."

 Hennes listor må vara lite mer våghalsiga och exotiska än min. Jag tror dock att man skall växa stegvis. Om jag gör merparten av detta i år kan har jag en ny utgångspunkt året som kommer. Här kommer de 101 sakerna som jag siktar in mig på för att berika mitt liv just nu:

1. Lämna in en komplett avhandling till Dekanat 
2. Köpa en Canon G12 kamera
3. Ga kundaliniyogalärarutbildning
4. Åka med min systerson M till Zoo/Experimentsverkstad/Astrid Lindgrens värld
5. Ansöka om ett patent
6. Skriva tre eller mer vetenskapliga artiklar
7. Göra Sodarsan Chakra Kriya i 120 dagar i streck
8. Gå en hathatyp yoga kurs
9. Minst ett veckolångt retreat
10. Skaffa nya glasögon
11. Gå till tandläkaren
12. Bli dubbelt så stark (jämfört med nu enligt mitt gymträningsprogram)
13. Måla minst 3 tavlor i akrylfärg
14. Springa 10 långpass (över 13 km)
15. Sätta igång ett aktiebolag
16. Åka till Paris med M
17. Göra Timemanagement kurs i Release Technique
18. Spendera en vecka eller mer på Kungsberg i sommar
19. Trippla mina besparingar
20. En releasehelg i London eller Holland
21. Hälsa på minst tre av mina gamla vänner
22. Göra en 40 dagars för Navelchakra
23. Grundträna för att göra Klassikern 2013
24. Köpa ett par Loubotinskor
25. Göra Release Technique kursen för optimal hälsa
26. Göra Maya Fiennes Destress and Detox 40 dagar
27. Bestämma mig för var jag vill bo och flytta dit
28. Skriva en artikel om projektet som vi gör nu
29. Hitta en ny servis att börja spara på
30. Köpa en räcercykel för Vätternrundan och eventuellt framtida Triathlon
31. Göra många alpturer Var till Höst med M
32. Sjösätta och ta med M ut i Mirrorjollen
33. Göra fotvård/spatreatment för fötter
34. Skriva en artikel om bränsleceller och skicka till svenskt teknikmagasin/tidning
35. Anordna en minikurs i Kundaliniyoga för vänner och kollegor för att få undervisningspraktik
36. Göra klart min 40 dagars Kantha Padma Kriya för halschakrat
37. Skriva in alla mina träningspass på Träningsguiden.se
38. Åka på SPA dagar/helg med M till Baden-Baden
39. Åka till Kungsberg på hösten
40. Köpa/skaffa/få Birdie lampan designad av Ingo Maurer
41. Bli duktig på Imagestreaming samt att tolka
42. Ha mer direkt erfarenhet av sinne/materia samt de icke fysiska delarna av mig
43. Leva mer i KÄRLEK
44. Gå på manga yoga workshops (olika former)
45. Lära mig 5 nya sopprecept
46. Köpa en Juicer eller Vitamix och göra grönsaksjuicer med grönsaker från marknaden
47. Shoppa pa COS
48. Testa 5 nya recept i Anna Bergströms Under Valnötsträdet
49. Åka på semester med M söderut/till ett land där vi ej varit.
50. Läsa alla mina böcker om entreprenörskap/innovation
51. Läsa mina två böcker ur Platons samlade verk översatt av Jan Stolpe samt köpa nästa
52. Göra alla övningar i en av mina tyska grammatik böcker ("Deutch üben; Mir oder Mich")
53. Köpa skivor med barnmusik pa engelska till mina systersöner
55. Testa nagot äventyrligt i Alperna typ Canyoning.
56. Spendera en dag i en Strandkorb pa en strand i Nordtyskland
57. Hitta ett sätt som jag kan göra "karma-yoga" på som jag gillar.
58. Skriva ett brev till mitt fadderbarn och sätta in pengar på hennes privata konto.
59. Skaffa fler vuxenpoäng
60. Skypa minst varannan vecka med Abbi och Diddi
61. Utvidga min konfortzon ( lite varje dag)
62. Utveckla mitt eget innovationssystem
63. Investera i förnyelsebar energi
64. Skaffa en passiv inkomstström.
65. Läsa fem romaner på tyska.
66. Meditera istället för att tänka
67. Få in lite vanor fran "Unlimited Futures" boken
68. Köpa en kostym
69. Åka pa en momentum day Release Technique
70. Identifiera mig själv som Entreprenör och Uppfinnare
71. Söka pengar för att utveckla mina uppfinningar
72. Springa ett halvmarathon eller Lidingöloppet
73. Läsa Critical Path av Buckminister Fuller
74. Läsa My Inventions av Nikola Tessla (igen)
75. Hitta en affärspartner
76. Segla en dag med blasigt skitväder.
77. Kappsegla i jolle
78. Ga många fortbildningskurser (eller i alla fall en)
79. Ha en picknick på en ö
80. Simma runt Vargholmen på Kungsberg
81. Brodera klart min Ängladuk
82. Åka pa helgutflykter
83. Fira ordentligt när jag fyller år.
84. Manifestera minst 3 mål "by releasing only"
85. Ha starkare fokus på det positiva
86. Ta ett steg frammat mot att äga ett drömboende (hus eller lägenhet har ej bestämt)
87. Skaffa ett nytt körkort
88. Ta tio privatlektioner i tyska
89. Bygga en bränslecell med material som jag uppfunnit själv
90. Ordna livet så som jag vill ha det istället för att gnälla över hur jag inte vill ha det
91. Fira med dyr Champangne när jag har blivit Dr.
92. Hälsa på Abbi och Diddi så ofta jag kan
93. Köpa och passa i nya 7 jeans
94. Klä mig chict oftare på jobbet
95. Hitta på någonting speciellt som överraskar  M när han fyller år.
96. Boka balett-biljetter i Paris
97. Äta en Laudre macaron
98. Göra en tredagars Vipassana retreat
99. Göra Kriya/Meditation för att stärka min Aura
100. Springa längst en strand i solnedgången
101. Hitta på tre roliga saker att göra i Ulm


Det här är alltså ingen to-do list fylld med krav. Det är en intentionslista. Det är en viktig skilldnad. En intentionslista får man hjälp med medan en to-do lista kan få en att känna sig stressad. Därför bör man också avsluta sa här:

So be it!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar