fredag 10 februari 2012

Stress och självförverkligande



Innan jag är helt stressfri kopplar jag av med ett bad istället :)

För tre år sedan läste jag en bok som heter Unlimited Future skriven av Bobbie Stevens. Det är en av de klaraste böcker jag läst om hur man kan skapa sitt eget liv. I Bobbie Stevens process ingår att göra fysiska stretchövningar samt meditation varje dag för att som hon säger de släpper ut lagrad stress ur kroppen och sinnet, vilket får till följd att man kan fungera på ett nytt plan i livet. Ökad intuituion, högre energi och vetskapen om hur världen fungerar blir självklar för ett kropp/sinne system som inte är överbelastad av lagrad stress. Många Yogi Bhajan citat pekar åt samma håll. När vi har släppt ut den lagrade stressen kan vi läka spontant. Mycket tyder ju på att det skall vara mer komplicerat än så att nå det högsta stadiet av självförverkligande. Vi måste rena våra sinnen fullständigt från gamla känslor som man knappt vet var de kommer i från. En evighetslång process kan tyckas. Jag har aldrig lyckats få in vanan att göra Bobbie Stevens program trots att det onekligen utlovar frestande resultat men boken har inspirerat mig att göra samma sak fast på mitt eget sätt. Kundalini Yoga/ Meditation och The Release Technique går helt och hållet i den riktningen. För i programmet jobbar man också med att bearbeta sina trossatser som står i vägen för att manifestera sina drömmar. Det är därför som jag har börjat med Adrenals och Kidney programmet nu. Men jag måste säga att då det gäller intuition så har min ökat något enormt den senaste tiden. Trots att jag aldrig kollar på klockan känner jag på mig om jag måste börja springa för att inte missa bussen, och jag missar den aldrig. Tankar flyger genom huvudet utan att ha något logiskt ursprung och om jag handlar på dem får jag alltid höra att "oj, det var precis det jag satt och tänkte på" från människor runt i kring mig. Det är häftigt för då det hände  förut så var det mer sporadiskt. Jag trodde nog mest själv att det var ett sammanträffande. Men nu händer det så ofta med så många olika människor att jag vet att det är min intuition, eller min känslighet för andras tänkta tankar. Framför allt har det här visat sig användbart då jag kommunicerar med människor med grova tyska dialekter. Nu vet jag alltid vad de säger även om jag inte förstår hur de har sagt det.

Då det gäller själva nervsystemet och dess styrka så läste jag att om man har ett starkt nervsystem orkar man med också det jobbiga. Man måste inte väja från livet så att säga. Jag har sedan jag varit barn gjort just det. Till och med adventskalendrar som Lillstrumpa och Syster Yster och Trolltider var alldeles för otäcka för mig. För att inte tala om Fablernas Värld som fick mig att bli helt hysterisk för att de lockade in en varg i en säck och knöt igen den. Pappa hade en liten bok med Fablernas värld som jag gjorde allt som stod i min makt för att undvika. Nu för tiden orkar jag inte se något annat än romantiska komedier. Jag ser en potential i det här, om man är så känslig så kan man inte se på nyheter utan att få en stress reaktion och i mitt fall får jag en stress reaktion då M kollar på nyheter i ett annat rum. Inte för att jag vill kolla på nyheter, men att bli stark nog för att inte bli påverkad och kunna använda den styrkan till något konstruktivt såsom att leva ett positivt liv, det vore något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar