måndag 19 mars 2012

Fint ute och inne





Jag lägger upp lite bilder på det fantastiska ställe där min kundaliniyoga lärarutbildning har utspelat sig i helgen. Jag har inte riktigt haft tid att intrigera mina tankar ännu eftersom jag kom hem igår kväll vid halv elva tiden. Men nu har jag i alla fall fått en egen lärare, eller mentor, i G, en man som har lärt ut kundaliniyoga i 40 år och bott i samma ashram med Yogi Bhajan i 20 av dessa. Det är ju naturligtvis speciellt att bara få möta en sådan man eftersom han förkroppsligar vad som är möjligt att uppnå med kundaliniyoga. En utstrålning som slår allt och en enorm intuition är det jag kan sätta fingret på. G vill i utbildningen skapa en samma atmosfär som i ett ashram, vilket betyder att vi bor på samma ställe går upp klockan fyra för att duscha iskallt och sedan göra Sadhana till klockan 7.30. Vi är våra egna servare och fixar med vägledning yogi tea, supernyttig frukost och middag och plockar upp och diskar efteråt. Sedan har vi lektioner, kriyas och meditationer däremellan tills vi går och lägger oss klockan 22. Detta skall skapa en atmosfär av en tryckkokare där som katalyserar en snabbare utveckling hos oss. Det var kul men också väldigt jobbigt eftersom man fortfarande kan känna av sitt mentala och kroppsliga motstånd. Skönt att det bara var en helg samtidigt som det var en fantastisk upplevelse och jag har en enorm positiv energi just nu. Tanken är att skapa en möjlighet att få leva ett yogiskt liv så att det sakterliga kan smitta av sig på det vanliga livet. Jag tog en kalldusch och gjorde en kriya i morse men började halv åtta istället för klockan fyra.

6 kommentarer:

  1. Vad härligt att äntligen ha kommit igång! :)
    Och vilka vackra bilder. Det är väl precis så det ska vara. Kan avundas dig lite på det viset att jag själv kommer att tillbringa mina helger i en lokal i centrala Göteborg vilket innebär att jag pendlar varje dag (tar bara ca 25 min). Det blir något helt annat än när man bor och lever YOGA tillsammans med de andra på utbildningen.

    Kram kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kram! Ja det är lite lyxigt kan jag också tycka :) Men den här utbildningen är också inte lika lång som de i sverige, så att bli tryckkokad blir kanske mer nödvändigt.

      Radera
    2. Hihi tryckkokad var ett mycket bra ordval. :)
      Hur lång är din utbildning?

      Radera
    3. Vi är klara i December. Vi har 6 helger och en full vecka i sommar. Sedan kan man köra på med level 2 året därpå som pågår i två år och består av tre fulla veckor per år (det är där "the juice is" har jag hört)

      Radera
  2. Hihi, tryckkokad med yoga! Sämre krydda kan man ha i livet! Ja, vilka härliga bilder, känner atmosfären ända hit. Jag bor ju också på yogacentret när jag är på min utbildning och skulle inte vilja byta bort det. Det är skönt att verkligen befinna sig i yogabubblan och slippa verkligheten på några dagar - för det är så det ärligt känns; "slippa"! Så skönt att få koppla ur och vara lite offline, det är nödvändigt och efterlängtat. Istället få leva yoga och smaka på en annan verklighet, den rent yogiska, än den man har i vardagen (tillsvidare). Sat Nam!

    SvaraRadera