tisdag 20 mars 2012

En förändring?

 Den Grekiska fruktbarhets- och skördegudinnan Demeter
Ett område som jag verkligen inte fokuserat mycket på de senaste åren är kost, för att må bra och för dess etik. Det är som att kraften har saknats. Jag var vegetarian i två år mellan 18-20 men det skapade en sådan otrolig social press att jag gav upp utmattad över alla jobbiga kommentarer och skämt som det gav uppsåt till. Till en början åt jag bara älgkött och kött från "lyckliga djur" och därifrån har det gått utför mer och mer. Jag antar att det är svårt att hålla engagemang på alla fronter och man får koncentrera sig på det som blir sin grej som i mitt fall är att minska på användningen av fossila bränslen.

Men någonting hände i helgen och jag vet inte om det är ihållande eller om effekten kommer minska men det känns som att min känslighet för energin hos mat har ökat dramatiskt. Det är som om att jag kan känna dödheten i konventionell industriproducerad mat och jag vill inte ha något med den att göra. Detta har bildat en dragkamp i mig för en del av mig har inte alls någon lust att bli ett hälsofreak. Vi har i alla fall en matbutik här i vår stadsdel som bara säljer ekologiska varor "Erdapfel" heter den (Potatis på svenska). Där säljs väldigt mycket varor med Demeter märkning vilket står för biodynamisk odling. Jag har hört om Demeter först här i Tyskland men det finns visst i Sverige också och internationellt (rättning: Jag har varit medveten om Rudolf Steiner pedagogik som lärs ut i Järna och vetat att de också lär ut biodynamisk odling men ej vetat om att detta var det samma som Demeter som jag har sett först efter att jag flyttat till Tyskland) . Jag har hört att de konster de använder sig av är långt mer raffinerade än bara vara ekologiska. Jag känner inte till detaljer men det rör sig om anpassning efter månen och andra energier. I alla fall, jag har sporadiskt handlat Demeter produkter förut och då menar jag verkligen sällan efter som jag inte haft någon direkt känsla för detta. Men jag kände en stark dragningskraft mot det just nu som att de besitter en helt annan harmoni än vanlig mat. Jag har inte tagit några beslut att jag bara skall äta på ett visst sätt i framtiden utan detta är enbart en observation. För ett par år sedan så ändrades mitt förhållande till alkohol radikalt, blir det maten nu? Allt verkar handla om hur pass raffinerad ens energier är. När de har mer densitet så att säga så spelar det på ett medvetet plan ingen roll

3 kommentarer:

  1. Jag tror att det är oundvikligt att inte påverkas även vad gäller maten.
    Själv blev jag vegetarian igen förra sommaren och nu känns det mer seriöst än när jag var det senast. Visst "fuskar" jag ibland och äter (ekologiskt) kött men jag känner hur kroppen påverkas av detta efteråt. Jag blir grinigare än vanligt och matsmältningen försämras kraftigt. Hela jag känner att jag stoppat i mig något som jag inte borde ätit. Detsamma gäller när jag ätit mycket socker.
    Jag vill inte heller bli något hälsofreak men ju mer jag ägnar mig åt yogan desto mer känns det som ett måste. Inte som ett tvång alltså men frågan jag ställer mig är om det är värt att må dåligt i flera dagar för en köttbit skull, eller för kak- och chokladfrosseri.
    Underligt förresten att man påverkas så kraftigt. Förr åt jag kött och ngt sött varje dag utan att jag märkte av en påverkan av det. Eller så gjorde andra det men inte jag. ;)

    Kul att du tog upp det här i alla fall för det är något som ligger i tiden nu. :)
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det här är väldigt konstigt. Huvudet hinner inte alls med att jag nu bara vill äta frukt och grönsakssoppor. Det slog bara över totalt den här helgen för oavsett den yogan jag gjort så har jag ätit väldigt sunkig mat. Jag är glad över att inte känna för en pizza eller kebab i alla fall som vi har ätit mkt de senaste åren av ren lathet och utmattning efter att kommit hem sent från jobbet. Det är helt klart bra att ha sunda vanor! Men en del av mig vill inte bli begränsad :) Kram!

      Radera
    2. Jag förstår hur du tänker och det är helt ok att inte vilja bli begränsad. Man får och ska (tycker jag) unna sig skräpmat och godis ibland, ja när man känner för det. När man går på stenhårt för att äta nyttigt så sparkar kroppen bakut till slut och kräver sin dos av onyttigheter. Tillåter man sig inte detta så blir frosserier än värre när man väl ger efter. Åtminstone är det så jag upplevt det.
      Vi får väl se hurdana hälsofreaks vi blivit när vi är klara med våra respektive utbildningar. ;)

      Radera