onsdag 26 oktober 2011

Lilla Buddha

Nästa bok på läslistan är Siddhartha av Herman Hesse. Det gäller att slå flera flugor i en smäll. När jag flyttade till Tyskland tog det mig evigheter att sätta i gång och lära mig Tyska. Eftersom jag inte är speciellt praktisk av mig så tycker jag att den största anledning att lära sig ett nytt språk är att man skall få tillgång till en ny skara litterära mästerverk i originalspråk. Att kunna handla sallad på marknaden är inget som inspirerar. Så istället för att slå klorna i en bra nybörjarbok så försökte jag mig genast på Faust, vilket var en av de första böckerna som jag köpte på Tyska. De flesta tyckte att jag var en idiot, men jag måste säga att jag älskade alla trettio sidor Faust som jag läste innan jag gav upp. Fast än jag inte fattade ett ord var den melodisk och vacker och hade allt det där som vissa riktig bra böcker har som fick mig att rysa av välbehag. Jag har fortfarande inte kommit dithän där jag kan säga att min Tyska har blivit litterär (haha! långt därifrån) Men jag är så evigt trött på evinnerligt grammatiktragglande, kvällskurser, ångest över icke utförda läxor och sura lärarinnor att jag unnar mig att ta en paus i det hela. Babbla på i imperfektion med de stackare som står mig nära och som måste lyssna samt stappla mig fram med de som inte kan Engelska eller av någon annan anledning bestämt sig för att de helst vill prata Tyska med mig. Samtidigt tänker jag att det är dags att ge litteraturen en ny chans. Eller snarare ge mig själv en chans att läsa bra litteratur. Jag tänker att man inte kan vilja lära sig ett språk riktigt bra om man inte älskar det och då är inte grammatiktraggel rätt väg att vandra, för mig i alla fall.

En annan anledning att läsa just den här boken är att den handlar om den unga prins som sökte meningen med livet och fann det nämligen Buddha. Ingen som har läst den här bloggen närmare kan ju ha undgått att märka att jag är besatt av ungefär samma tankegångar som den unga Siddhartha, tror jag i alla fall eftersom jag inte har läst boken ännu. Men faktum är att jag vet väldigt lite om Buddha och buddismen. Nu är tiden inne för mig att lära mig mer eftersom det är mindre än en månad kvar tills att jag skall på  Vipassana Retreat. 10 dagars meditations kurs i en buddistisk tradition med 10h meditation varje dag och hela retreatet är helt i tystnad. I går, när jag skulle boka flygbiljett och göra klart saker för min ledighet fick jag nästan panik ångest, jag var handlingsförlamad av rädsla. Antagligen för att myrorna i kroppen skall bli vansinninga och att behöva sitta där och möta allt detta obehag. Men jag antar att det är det här jag behöver göra för att lära mig behärska mina myror, så att säga.

Så där har ni det. Tre flugor på smällen; Lära mig Tyska, läsa bra litteratur och förberedelse för Vipassana.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar