fredag 2 september 2011

Kirtan Kriya 100 plus

Egentligen hade jag tänkt mig ett nytt inlägg om Kirtan Kriya efter att jag gjort den i 90 dagar, men då var jag i sommarstugan utan internet, så jag skriver nu istället när jag har gjort meditaionen 31min i 102 dagar i sträck. 90 dagar är en milstolpe eftersom då har man bekräftat den nya vanan och lagt gamla vanor åt sidan (läs mer här).

Vilka vanor är det som har försvunnit? Har du läst Mrs. Dalloway eller To the lighthouse av Virginia Woolf. När medvetandestömmen som går igenom karaktärerna går ibland bakåt i tiden till gamla minnen blir sinnesstämningen till viss del ångerfylld. Har du sett filmen "Timmarna" med Meryl Streep som till viss del bygger på Mrs. Dalloway, så illustreras fenomenet där. Där Meryl Streeps karaktär egentligen har all anledning att vara glad i nuet. Men hågkomst om vad som har varit, tankar över varför det blev som det blev gör henne nervös och olycklig.

Sådana tankar hade jag förut. De var inte överhängande men de kunde ta tag i mig i bland och göra mig aningen melankolisk. Samtidigt så hade jag ingen rationell anledning till dessa tankar och jag pratade aldrig om dem. Nu efter 90 dagar av Kirtan Kriya har jag bearbetat huvuddelen av alla händelser som jag brukade tänka på och till följd ha denna form av tankar lämnat mig ifred.

Jag har läst någonstans att om man fortsätter ett längre tag med Kirtan Kriya blir den ens bästa vän. Ett samtal med en god vän kan göra under för humöret och det gör den här meditationen också. Den löser upp den dagliga negativismen samtidigt som den verkar på djupet. Det är en trygghet att veta att oavsett vilka energier jag rör mig i kommer det att rensas upp i min meditation som jag gör innan jag går och lägger mig om kvällen.

Nästa milstolpe är 120 dagar; det nya beteendet integreras och kan i sin tur definiera vem du är. More then...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar