tisdag 10 april 2012

Proove it to yourself

En svarighet för mitt ego da det gäller att följa ett system sasom kundaliniyoga är att jag inte direkt gillar auktoriteter. Inte ens när jag vet att de verkar i mitt eget bästa. Det i kombination med min inneboende lathet gjorde att efter att jag i en vecka duktigt gatt upp och tagit min kalldusch och gjort en kriya innan frukost helt kom av mig. Jag mediterade 11 min innan jobbet istället och gjorde sedan kriyan när jag kom hem. Det där störde mig lite. Jag hade en tanke i bakhuvudet att jag inte gör det hela pa rätt sätt och att jag därmed förstör för mig själv. Ok, Paskhelgen hade jag fyra dagar när jag kunde börja pa nytt. De tva  första mornarna gick jag upp vid 10 at frukost först och gjorde sedan min kriya och 11min meditation efter det. Men i Söndags blev det skärpning minsann, gick upp klockan 8 :) duschade kallt och gjorde allt INNAN frukost. Vilken skilldnad i energi jag fick. Nu har jag fortsatt pa den banan tva mornar till. Det handlar inte om att följa rad sa mycket som att kascha in skilldnaden i energi. Da tänker jag ocksa att om jag gar tillbaka till det lata sättet igen nagon dag är det OK. Det är inte längre en push-pull mellan att vilja vara duktigt och skammen att göra fel utan att om jag gör pa det här viset far jag massor av extra energi, om jag gör pa det andra sättet sa gör jag fortfarande nagonting bra för mig själv men jag optimerar inte fördelarna.

2 kommentarer:

  1. Brottas ju mer eller mindre med samma saker och kan känna igen detdär med att jag inte gillar auktoriteter. Eller, jag tycker inte om att bli skriven på näsan! Jag behöver få ta reda på saker själv och skaffa egen erfarenhet - sen visar det sig oftast att jag kommit till samma slutsats själv, men då är den ju verkligen befästad i mej!

    We'll keep up ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är helt klart en balans :) Om man inte gör som man blir tillsagd kan man ju inte få upplevelsen som gör att man kan ta ställning, men det är ju just den självupplevda skillnaden som måste övertyga. För mig är det en bild av att bli för viljelös och inte följa min egen väg som skrämmer. Men å andra sidan har jag ju med min vilja bestämt mig för att ha den här upplevelsen ett tag (sedan kan jag bestämma om det blir för alltid). Att ha en "Master" och "Surrendering" är ju inget vi är vana vid här i väst men hur skrämmande det än är finns det fördelar att vinna, om man kan tygla sin rebell lite, som jag inte upplevt förut. Det är i alla fall inte så lätt! Kram

      Radera