torsdag 28 juni 2012

Ingen Navel Power i Nabhi Kriya (jodå, men inte 100%)

Jag är i sluttampen på ännu en 40-dagare. Och även om jag är glad att jag har tagit mig igenom alla dagarna så har det inte direkt blivit en uppvisning i självdiciplin. Jag har gjort tvärtemot så som man skall göra. De första två veckorna körde jag fulltid. Vilket betyder en serie med 15-5-5-10-4*1-3 minuter. Sedan drog jag ned på tempot och körde 5-5-5-5-4*1-3 minuter för att i det sista bara köra 3-3-3-3-4*1-3. Så jag började alltså med tiderna för avancerad och gick gradvis ned till tider för nybörjare. Varje gång som jag började med ny tid fick jag en viss nytändning. Jag skrev förut att det var som att någon slog på ljuset. Det är ju så när man gör en kriya eller meditation att under tiden så känner man mest av skuggsidan av det man bearbetar. För Nabhi Kriya som ju är tredje chakrat så skall detta innebära ilska. Men för mig har det mer handlat om en känsla av att vara fullkomligt uttråkad. Då hjälper det ju att dra ned på tiderna. Ravi Singh i RaviAna DVDerna säger i någon DVD att det är viktigt att tillåta sig att ha tråkigt på yogamattan, eftersom det finns så mycket i livet som är lite tråkigt, och man skall inte tillåta sig själv att sätta upp det som en barriär. Det tror jag väldigt mycket på, rent principiellt i alla fall. Men i praktiken är det ju ganska tråkigt. Jag tror att man får köra full versionen av Nabhi Kriya lite nu och då i framtiden och kanske göra om den varje år (eller om man hittar ett alternativ) för det är viktigt att jobba med navelcentret och jag tror att det tar tid att få det riktigt starkt. Åtminstone kommer jag att göra om den varje år tills att jag gjort fullversionen i 40 dagar. Det hotet borde nog ta skruv :) Men så är det att vara människa, det är jag med min självdiciplin. Jag med min lathet. Jag med min kraft. Jag med min feghet. Tug of war. En sak som jag har märkt på den positiva sidan är att idéerna flyger genom skallen när jag gör den här kriyan. I bland har jag till och med haft en anteckningsbok vid min sida för att skriva ned några.

2 kommentarer:

  1. Du borde ha verkligen ha gott samvete som jobbat på så fint och disciplinerat som du gjort med dina krior. (Detta till skillnad från mig som bara lyckats göra en enda 40-dagars. ;)
    Nabhi kriya har gjort även mig uttråkad. Jag kör fortfarande bara nybörjarvarianten (för jag är lat) men ligger nästan genom alla övningar och önskar att jag ska bli klar. Jag funderar över vilken kriya jag ska ta mig an nästa gång men tänker att den nog kommer till mig när det är så dags... och låter tankarna irra vidare.
    Vad blir det för kriya för dig när du är klar med denna?
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr hinner ju alla kriyor bli tråkiga på 40 dagar :) Nu skall vi snart ha ett veckolångt retreat som börjar om en vecka med min lärarutbildning. Innan dess startar jag inget för det är verkligen jobbigt att klämma in samtidigt som man redan gör så mkt yoga och meditationer att man blir vimmelkantig. Men jag skall nog göra en för Auran efter det. Den är inte så lång men innehåller en 20 min meditation. Det är inte så att jag medvetet känner att jag måste göra den men jag är ju född den 16de, så det skall vara en "svaghet" enligt traditionen :) Lycka till med nästa kriya! Kram

      Radera