måndag 11 april 2011

Att bli förfinad





I bland drömmer jag om att förfina mina kunskaper i allt. I arrangemang av blommor, lagning av mat, att ha en trädgard full med alla det slag av växtligheter. En köksträdgard med örter av varje art som inte finns att fa tag i om man inte känner till de mest fantastiska frökataloger. Att kunna slänga i hop en buffét för 50 av mina odlingsprodukter i ett kök som dignar över av rikedom. Med ett 20 tal kopparkastruller hängandes fran taket. Allt serverad pa det mest fantastiska vintage porslin sa skört och vackert och stilrent. Att vara lite som Martha Stewart. Varje gang jag varit i USA har jag köpt sa mycket böcker och tidningar att jag har fatt lov att skicka hem med batfrakt. Och jag älskar dessa böcker...

När jag var student brukade jag bläddra i dem medan jag at fil till middag. I bland har jag försökt mig pa ett och annat projekt. Men det är alltid nagot som saknas. Jag kan inte hitta filttyg i den perfekta nyansen och ofta blir det aldrig klart utan ligger i lador ar efter ar tillsammans med mina broderier som jag kanske jobbar pa en vecka före jul vart tredje ar. Min farmor som faktiskt producerade helt fantastiska grejor pa sin tid satte sig ned och broderade klart sin julduk efter det att hon hade gatt i pension. Det är väl sa det far bli... man sätter sig ner pa gamla dagar och gör klart sina verk innan jordelivet är över för att ha nagot speciellt att lämna till de efterlevande som de kan skatta för alltid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar