måndag 18 mars 2013

Det kollektiva undermedvetna

Jag har skrivit många gånger här om beliefs. Trossatser som man har och som fungerar som filter för verkligheten. Det finns massor med olika sätt att avprogrammera sig. Bland annat via Gamma healing, NLP, och min nuvarande favorit som man hittar här. Det finns trossatser på olika nivåer. Vad jag tror om mig, hur livet i stort fungerar osv. Men också sådana som vi egentligen inte vill tro på, som vi på ett rationellt plan har tagit avstånd från. Grejen är, att om man kan observera det i världen så tror man på det. I samhällsdebatten kallas de systemfel som vi politiskt måste åtgärda, och som vi alla är ett offer av.

När man föds som människa så tar man del av många av dessa kollektiva trossatser för att man lite ingår ett kontrakt, tidsuppfattningen och materialismen är sådana överenskommelser som gör att själva upplevelsen av jordelivet kan få en viss kontext som man kan lära sig något av för att utvecklas vidare. Men vill man verkligen abonnera på alla dessa konstiga mentala tankesystem som finns här, såsom patriarkat, rasism och klassamhälle?

Jag gjorde en liten övning gällande detta i fredags. För mig har det varit så att jag har inte varit så speciellt medveten om strukturella begränsningar kring kvinnor förrän 1. Jag började studera på en teknisk högskola 2. Jag flyttade till Tyskland. Jag började bli mer och mer frustrerad över detta samtidigt som jag kände lite att jag gav upp. Jag började tänka bittra tankar om att alla män som det gått bra för, har fått sin framgång serverad. Och som grädde på moset kom den där vågen av kvinnohat som vi diskuterade för ett tag sedan. Och hela tiden finns någon slags vilja att försvara kvinnor: Nej vi är inte alls sämre! Vi är inte födda som serviceinrättning till manligheten så att de kan få allt det roliga. Men varför skall man behöva försvara gentemot något som inte är sant, något som inte har någon inneboende bärkraft. Så är det egentligen med allt i samhället som man blir arg på. Man har börjat abonnera på en tankestruktur i det kollektiva undermedvetna mot sin egen vilja. Jag definierade denna för:

KVINNOR ÄR VÄRDA MINDRE ÄN MÄN

Och jag höll energin av denna struktur enligt övningen (nuvarande favoriten ovan) tills den löses upp, vilket tog cirka 7 min. Resultat som jag märkt sa här långt (3 dagar senare): hjärtat öppnade sig enormt. Jag känner mer kärlek för alla människor både kvinnor och män. Jag känner mig 100% jämställd och de inre begränsningar och bitterhet som börjat nästa sig har blåst bort. Sedan känner jag en tillströmning i kraft. Inte fysisk styrka utan en annan form. Kanske den undertryckta kvinnokraften. Häftigt va!

Jag har redan en lång lista på andra saker att åtgärda :)

4 kommentarer:

  1. Anna, du är som en föregångare för mig, känns helt underbart att läsa det du skriver här. Och jag har precis fått hem boken Gamma healing :) Får väl ta mig an den först och sedan kolla in nästa steg. Eller tvärtom! Kram och tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gamma healing är en helt fantastisk bok. Man kan göra pa bada sätt, det spelar ingen roll. Med den här sa hör man pa en ljudfil som triggar att an hamnar i oneness, vilket jag skulle tippa är nagra resor högre frekvensmässigt än "the gamma state". Men, jag har lyssnat pa den här ljudfilen fran och till sedan i höstas och den är som stark medicin. Man maste vänja sig vid den i sma omgangar, annars rensar den ut sa fort att man blir helt däckad. Just nu fungerar den bra för mig men jag tror inte att jag nar ända upp sa att säga, men tillräckligt högt för den här övningen. Det är bra med flera tycker jag för man kan köra fast i bland. Mycket motstand kommer upp och man förlorar flowet och tappar lusten. Det är en del av utvecklingen men det känns inte sa kul. Du vet, det är samma sak i yogan :) Kul att du blir inspirerad. Jag ser fram emot att läsa om dina shift! Kram

      Radera
  2. Det där är förstås något även jag måste kolla upp. ;) Men än så länge är Gamma Healing ett fullgott redskap som komplement till yogan. Något händer definitivt. Kanske inte så markant alltid men sakta men säkert.
    Ser fram emot att läsa mer om det här. :)
    Kram!

    P.S. Måste tillägga att jag inte dissar dig på Linked In. De enkla sanningen är helt enkelt att jag inte registrerad där. :) D.S.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kom upp pa LinkedIn antagligen via FB. Allt är ju sammankopplat. Min mamma undrade ocksa vad det var. Really no hard feelings :)

      Om man använder gamma healing eller den andra spelar ingen roll alls i mitt tycke. Visst är det intressant! Som ett detektivarbete i vad själva livet egentligen är! :) Kram

      Radera