söndag 17 oktober 2010

Basilikapaj

Den här pajen gör vi ofta i våran familj och den går alltid hem. Eftersom halva mitt bohag står inpackat i kartonger i Sverige får jag alltid ringa min syster för receptet när jag blir sugen. Men nu skriver jag det här för att veta var jag har det.

Pajdeg:
100g keso
100g smör
3dl mjöl
knåda ihop och kyl i en timme

2dl riven ost
150g strimlad rökt skinka
3dl creme fraiche
3 ägg
50g parmesan
1 tsk torkad basilika
1/2 tsk herbamare (örtsalt)
3 skivade tomater

klä en pajform med pajdegen, picka och grädda 15 min i 200 grader
strö riven ost och skinkan i pajskalet
vispa ihop creme fraiche, ägg, parmesan, herbamare och basilika i en skål och häll sedan
över pajen
lägg på tomaterna och smula lite basilika över pajen
grädda 20 min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar